Tuesday, August 14, 2012

Resepi Telur Masak Pesamah

Assalamualaikum semua,

Hari ni dah masuk hari ke 25 berpuasa. Makin hampir dgn penghujungnya. Makin terasa nak berhari raya.
Ketahanan badan berpuasa pun makin kurang (untuk saya lah). Mungkin perlu banyakkan minum air kosong di akhir-akhir puasa ni, macam dehyrated je rasanya.

Minggu lepas hari Jumaat saya ada upload gambar masakan yg saya masak untuk berbuka puasa kami laki bini..

Bila upload kat fb, ada la beberapa orang kawan yang bertanya resepi pesamah ni. Boleh dikatakan semua orang tak pernah dgr perkataan pesamah ni. Jadi saya nak share la resepi telur masak pesamah ni. Resepi original dari ibunda tercinta la. Ni antara lauk kegemaran ayahanda serta suami tercinta. Bila dah kawin saya alter sikit resepi ni mengikut citarasa suami saya yg lebih gemarkan kepedasan dalam masakan. Klu nak follow resepi original, klik link ni yer. Tp klu nak ikut resepi yg dah sy alter ni, ikut resepi kat bawah ni la :)


Bahan- bahan:-

3/4 biji telur - direbus and disejukkan. kupas kulitnya.
Bawang Besar 1 biji
Bawang Kecik 2/3 biji
Bawang Putih 1 ulas
Daun kari
Rempah Kari 2 sudu (bleh tambah/kurangkan ikut selera)
Cili giling/boh 2 sudu (bleh tambah/kurangkan ikut selera)
kicap ABC or Kicap Manis Cap Kipas Udang
Garam/Perasa
Tomato/ ubi Kentang

Cara-caranya:-

1. Tumis bawang bersama daun kari sampai naik bau
2. Masukkan rempah kari dan air ke dalam kuali dan biar sampai pecah minyak
3. Masukkan cili giling dan gaul sebati. Biarkan sebentar. Tambah air jika perlu.
4. Then, masukkan ubi kentang biar sampai empuk.
5. Bila dan mendidih dan ubi dan empuk, campur kicap dalam kuali and kacau sebati.
6. Masukkan telur dan tomato and biar 1-2 minit and tutup api.
7. Saya tabur daun sup and daun bawang bagi naik aroma sikit.
8. Sedia terhidang.

* Klu nak masak pesamah ayam or udang, boleh masukkan ayam/udang sekali dgn ubi kentang *
* klu nak buat pesamah daging, better rebus daging dulu biar empuk dan guna air rebusan daging untuk gantikan air*
* Tambahkan air kalau nampak lauk nak kering, tp kalau suka kuah yg likat, biarkan je, keep on gaul untuk elakkan bahagian bawah hangit*

Ni resepi humble dari saya, nama resepi ni pun tak pernah didengar. rasanya mix antara kari-sambal-kicap. Ala-ala pedas campur manis berempah gitu lah. Klu suka rasa rempah, lebihkan rempah kari, klu suka rasa sambal, lebihkan sambal begitulah kekdahnya.


No comments:

Post a Comment

Drop you thoughtful cherry here. Thank You =)
Sila datang lagi...